Vytápění a chlazení vozu

Vytápění a chlazení vozu

Běžné problémy s vytápěním a chlazením automobilů

Topení a chlazení jsou v autě propojeny, ale fungují jako samostatné systémy. Údržba klimatizace a topení zahrnuje pravidelnou údržbu, abyste se vyhnuli větším problémům. Správná údržba těchto součástí může znamenat rozdíl mezi pohodlnou a pohodovou jízdou a strastiplnou cestou. Systémy vytápění a chlazení automobilu mají tolik součástí, že je někdy obtížné zjistit, co může být příčinou poruchy nebo problému s výkonem.

Když si v autoservisu naplánujete diagnostickou prohlídku, zjistí problém a doporučí Vám, jak problémy s topením nebo chlazením odstranit. Problémy s vytápěním a chlazením mají různé podoby a velikosti. Pokud se vyskytnou problémy s klimatizací, může stejný problém znemožnit fungování topení. Na začátku léta a zimy byste si měli naplánovat schůzku, abyste si nechali prohlédnout klimatizační a topnou soustavu Vašeho vozu.

Běžné důvody nefunkčnosti topného systému

Topný systém Vašeho vozu má důležitý úkol udržovat v kabině Vašeho vozu teplo, pohodlí a bezpečí, když je venku nízká teplota. Skládá se z několika součástí, mezi něž patří jádro topení, motor a ventilátor, hadice topení, regulační ventil topení, ovládací panel HVAC (topení, větrání, klimatizace) na palubní desce a filtr vzduchu v kabině. Systém vytápění využívá teplo z motoru k udržování tepla v kabině vozidla.

Pokud systém vytápění Vašeho vozu nefunguje, může být problém způsoben:

  • nízkou hladinou chladicí kapaliny
  • vzduch v chladicím systému
  • nefunkční jádro topení
  • nefunkční (nebo selhávající) termostat

Přicházející problémy se systémem klimatizace

Klimatizační systém Vašeho vozidla zajišťuje chlazení a pohodlí ve vlhkém prostředí. Mezi hlavní součásti, které tvoří tento systém, patří chladivo, kompresor, kondenzátor, sušička přijímače, expanzní ventil, výparník, vedení a akumulátor. Pokud se u Vás vyskytne některý z následujících problémů, je čas domluvit si schůzku s Vaším spolehlivým mechanikem.

  • nízký obsah chladiva (většinou fouká chlad, ale není studený)
  • ucpaný nebo netěsný kondenzátor
  • křížová kontaminace chladivem
  • nereagující tlakové spínače
  • poškozený kompresor
  • přetržený řemen
  • problémy se spojkou
  • vlhkost a nečistoty
  • netěsnosti
  • poruchy řídicí hlavy klimatizace
  • opotřebovaný nebo natažený hadicový řemen (potřebný k provozu kompresoru a spojky).

Nechte si alespoň jednou ročně zkontrolovat topení a klimatizaci svého vozidla certifikovaným technikem. Dobře udržované systémy vytápění a chlazení Vám umožní jezdit v pohodlném a bezpečném vozidle a také Vám pomohou vyhnout se velkým opravám, které mohou být nákladné.