AGM nebo EFB?

AGM nebo EFB?

Baterie do vozů se systémem START-STOP

Odborníci z Asociace výrobců a dovozců baterií a baterií připravili informace pro všechny zájemce o baterie do vozů se systémem START-STOP. Existuje tento systém a jak to ovlivňuje výběr baterie? Jaké jsou vlastnosti baterií vyrobených technologií EFB a jaké jsou vlastnosti AGM?

Start-stop systém je elektronický systém pro automatické zhasnutí motoru při zastavení vozidla, například na semaforech nebo v dopravní zácpě, a opětovné nastartování motoru během startování. Toto řešení je primárně zaměřeno na snížení průměrné spotřeby paliva v podmínkách častého zastavování vozidel, např. v městském provozu. Start-stop systémy lze rozdělit do dvou základních skupin, základní systémy bez rekuperace kinetické energie a pokročilé systémy s rekuperací kinetické energie při brzdění.

Proč nelze pro systém start-stop použít tradiční startovací baterie?

Systém start-stop zvyšuje počet startovacích cyklů motoru, vyžaduje dodatečnou energetickou rezervu pro udržení celého elektrického systému při zastavení motoru. Standardní startovací baterie nejsou schopny vyrovnat se s potřebou elektřiny potřebné k napájení start-stop systému se základním a pokročilým systémem. Pro tento typ systémů byly navrženy baterie v nových technologiích EFB (Enhanced Flooded Battery) a AGM (Absorbent Glass Mat). Používání tradičních baterií pro vozidla se systémem start-stop může způsobit problémy, jako je snížená účinnost systému (zvýšená spotřeba paliva), problémy se správnou funkcí BMS (Battery Management System) a zkrácená životnost baterie.

Čím se vyznačují baterie AGM?

Technologie AGM spočívá v zachycení elektrolytu ve skleněné rohoži, která je separátorem. Nedostatek tekutého elektrolytu znamená, že neexistuje možnost úniku kyseliny z vnitřku baterie. Konstrukce baterie AGM ji činí odolnější vůči cyklickému provozu a hlubokému vybití při zastavení motoru a paralelně napájí všechny elektrické přijímače vozidla. Baterie AGM pracují v částečně nabitém stavu, což jim umožňuje přijímat zvýšený elektrický náboj vznikající při rekuperaci brzdné energie, a proto je tato technologie určena pro pokročilé start-stop systémy s rekuperací kinetické energie.

Jaké jsou vlastnosti baterií EFB?

Baterie EFB, známé také jako AFB (Advanced Flooded Battery), jsou dalším krokem ve vývoji technologie standardních olověných baterií. Jsou vyrobeny technologií tekutého elektrolytu (baterie má tekutý elektrolyt), vyznačují se však velmi nízkým vnitřním odporem, desky baterie jsou zpevněny použitím polyesterového povlaku a/nebo zvýšením přilnavosti aktivní hmota s mřížkou baterie. Ke zvýšení elektrické vodivosti se také často používají uhlíkové přísady. Baterie EFB se díky použitým technologiím vyznačují zvýšenou cyklickou odolností.

Kde využíváme technologie EFB a AGM?

Baterie s technologií EFB se vyznačují zvýšenou cyklickou odolností, proto se doporučují pro vozidla vybavená základním systémem start-stop nebo do vozidel bez technologie start-stop, ale s velkým množstvím elektrických přijímačů a intenzivně využívaná vozidla ve ztížených podmínkách, např. jízda ve městě.

Baterie AGM se doporučuje pro vozidla s pokročilým systémem start-stop s technologií rekuperace brzdné energie. Pokud výrobce vozu instaluje baterii AGM z výroby, měla by být výměna provedena také touto technologií, vzhledem k nabíjecím charakteristikám baterie nemusí instalace jiného typu fungovat se systémem hospodaření s energií.

Důležitým aspektem při výběru AGM baterie je věnovat pozornost "startovací" aplikaci, protože na trhu jsou AGM baterie dostupné pro trakční nebo stacionární (UPS) účely. Dalším aspektem výběru baterií AGM je místo instalace baterie, protože technologie AGM je poměrně citlivá na vysokou teplotu, doporučuje se instalovat baterii na místa, kde by teplota neměla být vyšší než 50 °C.

Baterie AGM lze také použít jako náhradu za baterii EFB v případě intenzivního používání vozidla.